חריגה בהעברת מידע, בינינו ובין תחנת הטיפול הבאה, יוצרת לא אחת אירוע חריג שמהותו פער ברצף הטיפולי.
לרבים מהמטופלים נדרשת היערכות מיוחדת עם נציגות קופ"ח לקראת השחרור מביה"ח ולקראת קליטתם בקהילה.
תשומת ליבכם/ן לאירועים החריגים המפורטים להלן שהתרחשו בעת העברת ושחרור המטופלים להמשך טיפול מחוץ לביה"ח. בואו נלמד מהאירועים המבוססים על מקרי אמת, כדי להשתפר.
*תודה לצוות הועדה לנושא בקרת העברת מטופלים להמשך טיפול מחוץ לביה"ח
מה קרה ואיך קרה?
- מטופל היה מועמד לשחרור למוסד – עם הגעתו של נהג האמבולנס למחלקה לצורך איסוף המטופל התברר שהמטופל תלוי חמצן. כדי להימנע מעיכוב בהעברה, השאיל הצוות במחלקה בלון חמצן (שלא הוחזר לביה"ח) לנהג האמבולנס.
– העברת מידע לקתה בחסר בכל הנוגע להגדרת צרכי המטופל בהעברה. - מטופלת מאומתת לקורונה שוחררה לביתה כשהיא תלויה בחמצן ונדרשת למעקב אחר רמות סטורציה מבלי שנעשתה פנייה רשמית מטעם המחלקה לנציגות קופ"ח.
בנה של המטופלת הזמין עבורה את כל הציוד הנדרש באופן פרטי.
– נציגת קופ"ח לא עודכנה בהמלצות הנדרשות מבעוד מועד וטרם השחרור כך שלא ניתן היה לספק את הציוד
הנדרש ולנהל את המעקב הקליני אחר המטופלת. - מטופלת תוכננה להשתחרר מהמחלקה לאחר ביצוע יעוץ רפואי – הרופא המטפל לא עדכן את הצוות הסיעודי על הצורך ביעוץ טרם השחרור ועל כן מזכירת המחלקה הזמינה אמבולנס להעברה. עם הגעת נהג האמבולנס למחלקה התגלתה הטעות והנסיעה בוטלה.
– העברת המידע בין אנשי הצוות לקתה בחסר, הזמנת אמבולנס להעברת מטופל התבצעה ללא אישור הרופא המטפל על השלמת הטיפול והיותו של המטופל בר שחרור. - במסגרת ההיערכות לשחרורה של המטופלת, המחלקה שלחה לנציגות קופ"ח סיכום ביניים עם המלצה להוספיס בית. לאחר העברת המסמכים לנציגות קופ"ח התברר שהמטופלת מיועדת לשחרור לביתה וזקוקה לחמצן ביתי בלבד ואיננה מיועדת להוספיס בית כפי שנכתב. הפערים בהעברת המידע נבעו בעיקר מהמורכבות המשפחתית והתלבטות המשפחה לגבי יעד שחרור.
– הצוות המטפל לא עדכן את מכתב השחרור ולא העביר מכתב עדכני לגורם מקופ"ח. - מטופלת שוחררה לביתה להמשך טיפול אנטיביוטי תוך ורידי – המשפחה ביקשה להיערך לטיפול הנדרש באופן עצמאי, אך בפועל פנתה לקופ"ח לצורך הסדרת הטיפול. לאחר השחרור התברר כי לא ניתן להמשיך את הטיפול האנטיביוטי שהומלץ בקהילה בשל המורכבות הפרמקולוגית הכרוכה בהכנת הטיפול.
– צוות המחלקה נענה לרצון המשפחה אך שחרר את המטופלת ללא עדכון נציגת קופ"ח וקבלת אישורם לשחרור טרם השחרור. - מס' אירועים של מטופלים בעלי מורכבות קלינית, אפידמיולוגית וסוציאלית שטופלו במשך זמן ממושך במחלקות שונות. עם סיום הטיפול הנדרש הוצגו מסמכי המטופלים לנציגי קופ"ח לצורך התאמת והעברה למסגרות להמשך טיפול. בשל מורכבות מצבם, חל עיכוב משמעותי במציאת מסגרת מתאימה והמטופל שהה זמן ממושך באשפוז עד למציאת פתרון מיטבי עבורו.
– במקרים אלו מומלץ לערב בשלב מוקדם ככל שניתן את עו"ס המחלקה וכן לפנות למוקד התפעולי רפואי.
מה ניתן ללמוד מהאירוע?
בכל שחרור מטופל מאשפוז להמשך טיפול בקהילה נדרשת היערכות מבעוד מועד של הצוות המטפל עם נציגות קופ"ח כדי לוודא שמירה על רצף טיפולי.
- בצע/י היערכות מוקדמת ככל שניתן לשחרור מטופלים פליאטייבים, כדי להבטיח את קבלת הטיפול הנדרש בביתם סמוך לשחרור
- הגדר/י את צרכי המטופל בהעברה וכן קבל/י אישור של הרופא המטפל על היותו של המטופל בר שחרור טרם הזמנת האמבולנס
- במטופל הנושא טרכיאוסטום, באחריות הרופא המטפל להגדיר מהם צרכי המטופל בעת ההעברה. הוספת קנולה רזרבית בעת ההעברה היא בכפוף להגדרות אלו
- ישנם מס' גורמים בקהילה המעניקים טיפול לאחר השחרור. ההחלטה על הגורם המבצע היא של קופ"ח ובאחריותה. לכן, הקפד/י על כתיבת כל ההמלצות הנדרשות להמשך טיפול בקהילה, ללא הגדרת הגורם המבצע מטעם קופ"ח
- בצע/י זיהוי ואיתור מוקדם של מקרים מורכבים כדי להימנע מהמתנה ממושכת להעברה למסגרת המשך לכשזו תהיה רלוונטית