צוות יקר,
בבי"ח מתבצעות העברות מידע ומסירת פרטיים אישים באופן יום יומי, הן ביננו כמטפלים והן מול גורמים מחוץ לבי"ח. לצד העברת מידע לשמירת רצף הטיפול, שמירה על פרטיות המטופל.ת מהווה הגנה על כבוד המטופל.ת והאמון בנו כצוות. הפרת הפרטיות עלולה לפגוע ברווחה הנפשית של המטופל ולערער את אמונו מול הצוות המטפל.
המקרים מבוססים על אירועים אמיתיים וכוללים דוגמאות בעבודה השגרתית שלנו כמטפלים. בואו נלמד מהם על מנת לשמר סביבה טיפולית בטוחה ותומכת.
בברכה,
צוות איכות ובטיחות המטופל
רצף של אירועים אשר הפרו את פרטיות המטופל
מה קרה?
-
רופא צילם פצע ניתוחי של מטופלת לצורך תיעוד רפואי. בטעות, הוא שלח את התמונה לקבוצת הווטסאפ המשפחתית במקום לקבוצת הצוות הרפואי. התמונה כללה פרטים מזהים של המטופלת.
-
אחות במחלקה העבירה בטעות מסמכים רפואיים של מטופלת בגירה לאמה, ללא קבלת הסכמת המטופלת. המסמכים כללו מידע רגיש על מצבה הרפואי והנפשי של המטופלת.
-
במהלך ביקור רופאות.ים במחלקה, שוחחו המתמחות.ים על מקרה של מטופלת. הדיון התקיים במסדרון המחלקה, כאשר פרטים אישיים ורגישים נשמעו על ידי מבקרים ומטופלים אחרים.
-
בת שירות במחלקה השאירה את מחשב המחלקה פתוח עם גישה למערכת הרשומות הרפואיות. מטופל שעבר במקום הצליח לצפות במידע רפואי של מטופלים אחרים.
-
כוח עזר שיתפה בפייסבוק תמונה של צוות המחלקה בעת טיפול במקרה מורכב. בתמונה נראו בטעות פרטים מזהים של המטופל על מסך המוניטור.
-
מזכירה רפואית השאירה רשימת מטופלים עם אבחנות על שולחנה בעת יציאה להפסקה. מבקר במחלקה צילם את הרשימה בטלפון הנייד.
-
מיילדת צילמה תינוק של יולדת שזה עתה יילדה לאחר שביקשה הסכמה (בע"פ) מהיולדת שהיתה כאובה ותחת טיפול במשככי כאבים.
מדוע קרה?
- חוסר תשומת לב בעת שליחת מידע רגיש דרך אמצעים דיגיטליים
- אי הקפדה על נהלי אבטחת מידע ושמירה על פרטיות המטופל.ת
- היעדר מודעות מספקת לחשיבות שמירת סודיות רפואית
- לחץ זמן ועומס עבודה המובילים לטעויות אנוש
מה למדנו?
-
יש להשתמש במערכות מאובטחות ייעודיות להעברת מידע רפואי, ולהימנע ככל האפשר משימוש באפליקציות מסרים אישיות לצרכי עבודה או העברת תכנים הכוללים את פרטי המטופל.
-
יש להקפיד על בדיקה כפולה של נמען המידע לפני שליחת כל תוכן רפואי, בין אם בהודעות טקסט, דוא"ל או אפליקציות מסרים.
-
אין להעביר מידע רפואי של מטופלים בגירים לבני משפחה ללא הסכמה מפורשת של המטופל.ת, גם אם מדובר בהורה.
-
כלול בהדרכת הצוות – שמירה על פרטיות המטופל וחשיבות הסודיות הרפואית.
-
במקרה של הפרת פרטיות, יש לדווח מיידית לממונה ולפעול לצמצום הנזק ולמניעת הישנות המקרה.
זכרו:
שמירה על פרטיות המטופל.ת היא לא רק חובה חוקית, אלא גם ערך מוסרי ומקצועי מהמעלה הראשונה. היא מהווה את הבסיס לאמון בין המטופל.ת לצוות הרפואי ומאפשרת טיפול מיטבי. כל אחת ואחד מאיתנו אחראי.ת ליצור סביבה בטוחה ומכבדת עבור המטופלים שלנו.
שמירה על פרטיות המטופל.ת היא לא רק חובה חוקית, אלא גם ערך מוסרי ומקצועי מהמעלה הראשונה. היא מהווה את הבסיס לאמון בין המטופל.ת לצוות הרפואי ומאפשרת טיפול מיטבי. כל אחת ואחד מאיתנו אחראי.ת ליצור סביבה בטוחה ומכבדת עבור המטופלים שלנו.