צוות יקר,
ניתוחים/טיפולים משולבים, המבוצעים על ידי צוות רב- מקצועי, מאפשרים השגת תוצאה טיפולית מיטבית עבור המטופל.ת.
יחד עם זאת, שילוב מטפלות.ים ממקצועות שונים, ועבודה של צוות שאינו מורגל בעבודה משותפת, מעלה את הסיכון לטעויות.
תכנון משותף של הניתוח/טיפול ותקשורת מתואמת בין הגורמים המטפלים, ימנעו טעויות מסוג זה.
הדוגמה המובאת כאן התרחשה בחדר ניתוח, אך יכולה להתקיים בכל מתאר של עבודת צוות רב- מקצועי.
בברכה,
צוות איכות ובטיחות המטופל
מה קרה?
מטופל התקבל לניתוח משולב של שתי מחלקות מנתחות שונות. במהלך תהליך ה-SIGN IN, בתוך חדר הניתוח, התברר, שטופס ההסכמה עליו חתם המטופל, כולל רק חלק אחד מהפעולה הכירורגית שתוכננה.
בשלב זה, בזמן שהמטופל שוכב ער על מיטת הניתוח, התקיים דיון בין שני הצוותים המנתחים, אודות היקף וסוג הפעולה הנדרשת.
המנותח חש חוסר נוחות מהדיון ומהדעות השונות שהוצגו בו. בעקבות זאת, הוחלט לדחות את הניתוח למועד אחר, לאחר שיתקיים דיון מקצועי, תתקבל החלטה משותפת עם המטופל, ותבוצע החתמתו כנדרש על טפסי הסכמה.
מדוע קרה?
- הניתוח לא תוכנן כראוי מבעוד מועד.
- טרם הניתוח לא התקיים דיון מקצועי משותף, של הצוותים המנתחים מהמקצועות השונים.
- לא ניתן למטופל הסבר על התהליך הניתוחי המתוכנן.
- לא בוצע תהליך מלא של הסבר והחתמת המטופל על טופס הסכמה לניתוח על ידי המנתחים מהמקצועות השונים.
מה למדנו?
- קיום ניתוח/טיפול משולב על ידי צוותים שונים מחייב תכנון ותאום קפדני טרם הפעולה.
- היחידה שמנהלת את המקרה צריכה לוודא מתן הסבר למטופל על ידי רופא.ה מכל אחת מהיחידות שלוקחות חלק בטיפול.
- לפני ניתוח/טיפול משולב יש לוודא מתן הסבר והחתמה על הסכמה, שיתבצעו על ידי כל אחת מהיחידה המנתחות.
- יש לוודא כי ההחתמה בוצעה על טופס הסכמה ייעודי לפעולה.
- אין להכניס מטופלים לחדר ניתוח ללא טופס הסכמת המטופל החתום מראש, או לפני שיחת הסבר ע"י המנתח.ת