שבוע בטיחות המטופל העולמי בסימן העצמת המטופל

צוות יקר ,

ארגון הבריאות העולמי (WHO), הכריז כי השנה, יום בטיחות המטופל העולמי יהיה בסימן – העצמת המטופל ומתן קשב לדבריו – Elevate the voice of patients.

מחקרים מראים שמעורבות פעילה מצד מטופלים ומלוויהם בתהליך הטיפול הרפואי, מצמצמת את הסיכון הפוטנציאלי של נזק כתוצאה מטעות רפואית ב- 15% לפחות, מצילה חיים רבים ובעלת רווח משני של חיסכון למערכת הבריאות. 

לנושא העצמת המטופל, מרכיב בסיסי בבטיחות הטיפול.

 מקור מידע חשוב

קולו של המטופל לא רק יושמע, אלא יועצם ויילקח בחשבון כמקור מידע חשוב. כך יהיו המטופלים ומלוויהם לשותפים פעילים בשיפור תהליכי הטיפול הרפואי, תוצאי הטיפול ובריאותם.

שכבת הגנה נוספת כנגד טעויות

בין הדיווחים שלכן.ם ישנם  אירועים בהם ערנות של מטופלים או מלוויהם מנעה טעות טיפולית, קטנה או גדולה.

תרבות ארגונית מעצימה

היו שותפות.ים למקום בו תרבות המחלקתית כזו שמאפשרת שיח עם מטופלים ומלווים לשאול שאלות, להזכיר ואף להעיר לצוות, עומד – לרשות הצוות כלי משמעותי נוסף למניעת טעויות.

איך מעודדים את המטופלים ואת מלוויהם לקחת חלק פעיל בתהליך הטיפולי?

  • עודדו אקטיביות ושאילת שאלות צרו תנאים לתקשורת פתוחה ורציפה בין המטופל, מלוויו והצוות המטפל
  • הדריכו את המטופל להיות שותף פעיל בטיפול הרפואי
  • שתפו והעצמו את תחושת האחריות של המטופל לבריאותו, המנעו  מהקטנת המטופל ומלוויו.
  • היו קשובים להערותיהם של המטופלים / מלווים – וודאו  מול הרשומה, אנשי צוות אחרים וכדומה.
  • הנגישו למטופל מידע רפואי עדכני אודות התפתחויות, התלבטויות, החלטות. מידע על הטיפול – תופעות לוואי שכיחות, מצבים המחייבים חזרה לטיפול וכדומה. ספקו מידע על רצף הטיפול, תוך מתן לוחות זמנים.