שתיים, שלוש, ד-בר!
צוות יקר,
האם היית אי פעם במצב בו הבחנת בסיכון או בטעות של איש צוות בבית החולים וחששת לדבר?
האם היית אי פעם במצב בו הבחנת בסיכון או בטעות של איש צוות בבית החולים וחששת לדבר?
לא אחת אנו עדים לאירועים, בהם תקלה הייתה נמנעת או נעצרת, אילו רק מישהו מהצוות הנוכח היה מתריע.
הפעם החלטנו להכיר לכן.ם את המושג '!SPEAK UP', או "שתיים, שלוש, ד-בר!" מדובר ביכולת של כל אחד מאיתנו להגיד בקול ולהתריע, כאשר אנו נתקלים בסיכון או בטעות, ללא חשש וללא שיפוטיות.
נשתף אתכן.ם באירועים שהתרחשו, לצורך למידה.
בברכה,
צוות איכות ובטיחות המטופל
מה קרה?
- בערב נקרא הרופא התורן אל המטופל לאור בראדיקרדיה סימפטומטית סביב דופק 30 במוניטור. הרופא נתן הוראה בע"פ לאח ותיק להכין אדנוזין במינון 0.6 מ"ג. האח וידא עם הרופא את ההוראה, בוצע REEDBACK והרופא אישר את ההוראה השגויה.
אחות חדשה בצוות, שמה לב שההוראה לא בהלימה למצב המטופל ובחרה שלא להתערב מתוך מחשבה שהיא עצמה טועה ולא עצרה את התהליך מול הצוות הוותיק. האירוע הסתיים בהזרקת תרופה לא נכונה. - בעת החייאה רופא הכניס טובוס למטופל, רופא נוסף, צעיר יותר, ראה שהבטן של המטופל מתנפחת והעיר לרופא שאולי הטובוס בוושט. הרופא שהכניס את הטובוס, חלק על כך באומרו שיש אדים בטובוס וזה קשור למצבו של החולה. בהמשך המדדים הראו קריסה ומצב המטופל הדרדר לאור המצאות טובוס בוושט. הטעות תוקנה עם הזיהוי אך עבר זמן קריטי.
מדוע קרה?
- ההיסוס של אנשי הצוות הצעירים מלהביע ספקות, נבע בשל החשש מתגובת הרופא הבכיר וכן מביטחון עצמי נמוך וניסיון שלילי קודם.
- ותק ונסיון מקצועי יכול לייצר חוסר הקשבה מצד הבכיר לאנשי צוות פחות מנוסים.
- צוות עלול להישאב לתוך "חשיבה קבוצתית" ולא לעצור למרות סימני אזהרה מבשרים או דגל אדום שמתריע
מה למדנו?
-
שתיים, שלוש, ד-בר!
-
צרו סביבה המאפשרת שיח פתוח והקשבה
-
לכל אחת ואחד מאיתנו, יש חלק ואחריות להצלחת הטיפול.